Wat hangt er aan de muren van jouw klas? Een wereldkaart, inspirerende spreuken, afspraken of het uurrooster? Kijk eens goed rond: hangt er iets dat het denken van je klas écht stimuleert?
Ik heb een suggestie. 🙂
Kinderen voelen zich heel erg gezien en gehoord wanneer ze hun verwondering, vragen en gedachten mogen delen. Nochtans vertellen de kinderen met wie ik werk dat er daarvoor op school maar weinig ruimte is. Maar wat als je wel plaats zou maken voor vragen? Dat is niet alleen positief voor de ontwikkeling van kinderen, maar als leerkracht krijg je er dan een uniek perspectief bij: want naast wat kinderen zeggen en doen, leer je ook hun denken kennen.
Hoe? Het enige wat je nodig hebt, is een muur/venster of bord. En een beetje papier. De rest ontstaat vanzelf en jij en je klas zullen er beslist veel plezier aan beleven!
#1: denkvraag – opzoekvraag – fantaseervraag
Verdeel een prikbord in 3 zones (dat hoeven geen 3 dezelfde vakken te zijn, denk eens na over een speelse indeling). Verdeel de woorden denkvraag – opzoekvraag – fantaseervraag over de zones. Vaak stellen kinderen de hele dag door vragen. Schrijf de meest opvallende vragen die opduiken tijdens de les, het voorlezen, de speeltijd of het middageten op en hang ze op het prikbord.
Laat de kinderen mee beslissen over welke soort vraag het is. Je kan de kinderen ook individueel een paar minuten de tijd geven na een les of voorleesmoment om hun boeiendste vraag op een papiertje te schrijven. Leuk om tijdens een vast moment in de week de vragen te bekijken en eventueel te beantwoorden.
#2: Vraag van de week
Kies zelf een prikkelende vraag uit waarover je wat langer kan nadenken. Of gebruik dilemma’s. Bijvoorbeeld: Heb je liever altijd regen of altijd superwarm? Zijn telefoons slim? Als je een schat vindt, is die dan van jou? Wat is de beste uitvinding ooit en waarom? Je kan de vragen ook aanpassen aan het thema waarover je op dat moment aan het leren bent. Schrijf de vraag in het groot op en hang ze op een bord, venster of muur. Vertel de kinderen dat die vraag je al een tijdje bezighoudt en je benieuwd bent naar wat zij daarover denken. Leg hen uit dat ze de rest van de week de tijd krijgen om een antwoord op de vraag te bedenken.
Wie een antwoord heeft, schrijft dit op een papiertje. Elk antwoord moet minstens 1 argument/reden bevatten! Kijk daar zeker op toe. Hang de antwoorden bij de vraag en laat de muur groeien. Geef de kinderen af en toe de tijd om elkaars antwoorden te lezen.
#3: Beeldvraag
Zoek een foto (minstens A4) en hang deze op het midden van een prikbord. De foto pas idealiter bij het onderwerp waarover je aan het leren bent en kan een beeld zijn uit de actualiteit, een alledaags of net onbekend voorwerp, een personage of historische figuur of een kunstwerk.
Laat de kinderen het beeld goed bekijken en geef hen de opdracht om een vraag te stellen aan het beeld of over het beeld. Zo wek je verwondering op over het thema en laat je hen de ruimte om verschillende soorten vragen te bedenken.
BOEKENTIP: Wat een vragen! van MacBarnett is een geweldige inspiratiebron.
Ik ben supernieuwsgierig naar jullie foto’s en ervaringen! Mail me op hallo@denkkaravaan.be
Genoten van deze tips? Volg Denkkaravaan op Facebook of Instagram voor meer aanstekelijk denk- en verwonderplezier.