Workshops & vormingen filosoferen
Op zoek naar een originele activiteit tijdens de Jeugdboekenmaand, Week van de Kinderfilosofie,… ? Wil je kinderen laten kijken, beleven, denken en spelen op een andere manier? Kijk dan zeker naar het aanbod workshops.
Voor ouders, leerkrachten en cultuurprofessionals organiseren wij vormingen en inspiratiesessies om kennis te maken met filosoferen, verwonderen en creatief denken.
Workshops
Maffe Vragen Memory
(ook voor de Jeugdboekenmaand)
Een memory die bestaat uit mooi vormgegeven kaartjes vol spannende, grappige en leuke vragen. Je speelt tegen elkaar om de meeste paren te vinden, maar praat met elkaar over de vragen.
Praktische info
Als vrije inloopactiviteit voor het hele gezin (2 uur – of in overleg af te spreken) met begeleiding door Denkkaravaan
Je koopt de memory aan zodat je het spel kan inzetten wanneer jij wilt. Dat kan zijn tijdens een klasbezoek (speel dan met wat minder kaartjes) of een evenement. Je voorziet eventueel zelf een begeleider of laat gezinnen zelfstandig spelen. Je krijgt een beknopte handleiding die je wegwijs maakt in het doorvragen en filosoferen.
- Leeftijd: alle nieuwsgierige mensen vanaf 7 jaar
- Beschikbare thema’s: natuur, sport & spel, tijd
- Materiaal: De memory bestaat uit 2x30 kaartjes. Dat zijn 30 verschillende vragen!
Voorlezen & filosoferen: Wat ik allemaal zou kunnen zeggen
De korte poëtische verhalen en gekke, ontregelende en boeiende vragen in het boek Wat ik allemaal zou kunnen zeggen zijn de ideale ingrediënten van deze sessie. Het boek wordt verwacht midden september 2024. De workshop is beschikbaar vanaf november 2024.
Praktische info
- Leeftijd: Voor kinderen vanaf 8 jaar (en hun familie)
Workshop voor families: Waar dient het voor?!
Een eigenzinnig en prikkelend atelier waarin verwondering, het plezier van vragen stellen en samen bricoleren centraal staan. Op basis van het vrolijke prentenboek ‘Waar dient het voor?’ (WDHV?) dat vol boeiende vragen en opgewekte illustraties staat.
Praktische info
Een speelveld vol spullen nodigt de kinderen uit om objecten zoals een elastiekje, sleutelhanger of emmer vanuit een verrassende hoek te bekijken. Al spelend komen de vragen spontaan bovendrijven. Maar dan stelt het boek ons zelf verrassende vragen waar we niet anders dan samen over kunnen nadenken. Afsluiten doen we zoals de illustraties: kleurrijk en creatief.
- Leeftijd: Atelier voor families (kinderen vanaf 5 tot 9 jaar met hun begeleiders)
- Maximum: 16 deelnemers
- Duur: 75 min
- Technische vereisten: er is een ‘speelvloer’ nodig van minstens 3x3m waarrond de deelnemers kunnen zitten op de grond. Graag kussentjes of stoeltjes voorzien.
- Samenwerking: in samenwerking met TipToePrint
- Info en boekingen: info@tiptoeprint.eu – 0486 60 90 66 (Patrick Jordens)
Reviews
“Op een heel enthousiaste en warme manier zet Katrin kinderen aan het denken. Een superinitiatief!”
– Liesbet-Ann Verbruggen – Bib Mechelen
“Voor onze organisatie is kritisch denken, filosoferen, humanisme en met verwondering blijven kijken naar de wereld rondom jou enorm belangrijk. Katrin ‘ademt’ al deze vorige elementen en is ook heel fijn om mee samen te werken: ze is flexibel, bezit enorm veel expertise in een niche onderwerp en kijkt met een scherpe blik naar thema’s waar ze zelf energie van krijgt, en wij dus ook: het is aanstekelijk!”
– Dorine Coolen, educatief medewerker, Humanistisch Verbond
Vormingen
Initiatie: Filosoferen in de klas
Je ziet het woord ‘filosoferen’ vaak terugkomen in je lesplannen, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen? Je experimenteerde wel eens met materiaal in de klas, maar had het gevoel dat er iets ontbrak? Je vindt autonoom denken en eigenaarschap belangrijk? Je bent nieuwsgierig naar hoe filosoferen kan helpen betere gesprekken te voeren?
Praktische info
Deze initiatie is gericht op leerkrachten lager onderwijs die willen starten met filosoferen in hun klas.
- je maakt kennis met filosofische en creatieve denkprikkels
- je ontdekt hoe je het spel Vragenvulkaan kan inzetten voor korte of langere filosofeermomenten en proeft van een variatie aan werkvormen
- je leert filosofische vragen herkennen (in prentenboeken, nieuwsberichten, …) en er zelf te bedenken
- Duur: één of meerdere dagdelen (2,5u)
- Doelgroep: Als pedagogische studiedag of individuele training
Inspiratiesessie: Filosoferen met (prenten)boeken
Een interactieve vorming vol inspirerende boeken- en filosofeertips. Wil je verhalen gebruiken om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een waardevol gesprek te voeren met kinderen? Ik leer je hoe!
Praktische info
- Selectie van de meest recente kinderboeken (4 tem 12 jaar)
- Interactieve en praktische aanpak die je meteen in praktijk kan brengen
- Om van je voorleesmoment een warm bad van aandacht en grenzeloze verwondering te maken
- Voor wie: ouders, leerkrachten en bibmedewerkers
- Wanneer: Te boeken in de vrije tijd (een avondsessie in de bib, …), overdag voor je team of als pedagogische studiedag
- Duur: 2u, 2,5 uur of ganse dag
Reviews
“Misschien wel het belangrijkste wat ik meeneem uit het webinar, is de vrolijkheid die ik voel bij het verwonderen en het creatief denken. Ik ga het zeker veel meer inzetten bij mijn lessen. Wat zou het mooi zijn als alle leerkrachten zich meer daarop gaan richten, dan krijgen we een wereld vol vrolijke kinderen!”
– Lisenka Varekamp
“We vonden het een inspirerende workshop. We hebben zin gekregen om erin te vliegen. Af en toe moet je toch die andere bril eens opzetten om weer verder en dieper te kunnen kijken en meer te zien dan enkel de letters op het blad. We nemen je tips zeker mee in ons verdere leesavonturen!”
– An Jabobs, VLS Windekind Vorselaar
“Ik was erg enthousiast na je vorming Filosoferen in de klas gisteren. Ik wou er meteen aan de slag mee gaan. Ik heb altijd een beetje schrik om te filosoferen, omdat ik soms vast kom te zitten. Nu kreeg ik van jou weer leuke tools om aan de slag te gaan. Nogmaals erg bedankt!”
– Kristien Buyle, leerkracht
“Jouw sessies waren heel inspirerend. Jouw inhoudelijke kennisoverdracht, maar ook jouw passie en presentatie werken heel motiverend. Ik zal er zeker nog een vervolg aan geven. Er zijn zo veel leuke werkvormen die de kinderen aanzetten tot filosoferen!”
-Linda Bluijs, pedagogisch begeleider kindercentrum Ducky Duck en coach basistraining VVE