Activiteit: tekenen en filosoferen over kleur

Vandaag deel ik graag een leuke activiteit die tekenen met filosoferen combineert. En je zal verbaasd zijn over de originele uitvindingen en uitspraken!

Hieronder vind je de uitleg. Wil je de activiteit bewaren? Hier kan je de PDF downloaden.

Voor: ouders, grootouders, plusouders, pleegouders, leerkrachten,1 kind of 99 kinderen

Nodig: kleurtjes, stiften, wasco, (klad)papier of karton op groot formaat, zwart papier

Extra plezier: als je eerst het boek De krijtjes staken (Oliver Jeffers en Drew Daywalt) voorleest.

Zo werkt het

Stap 1: Geef iedereen die meedoet een groot papier. Ben je met een groep, verdeel de groep dan in kleinere groepjes van 3 of 4 deelnemers. Doe de stiften of kleurtjes in een ondoorzichtige zak, voeg zeker zwart en wit bij. Elke deelnemer (of groep) trekt er een kleurtje uit. Met dat kleurtje ga je tekenen. Trok je het witte kleurtje, teken dan op een zwart papier.

Stap 2: De opdracht is om zoveel mogelijk dingen te tekenen die in realiteit die kleur hebben.

Bijvoorbeeld: Heb jij de kleur geel? Dan teken je de zon, een bloem, een fluohesje, een kanarie, … Zet de timer op een afgesproken tijd en begin te tekenen.

Stap 3: Wanneer de timer gaat, legt iedereen zijn kleurtje neer en telt hoeveel dingen hij/zij heeft getekend. Overloop samen de meest opvallende: zijn er dingen waar jij nooit aan had gedacht? Hoe komt het dat er meer bedacht werd bij kleur X dan bij kleur Y?

Stap 4: Filosofeer!

  • Zijn sommige kleuren belangrijker dan andere?
  • Is kleur versiering?
  • Bestaan er lelijke en mooie kleuren? Wie bepaalt dat?
  • Bepaalt een kleur hoe je over iets denkt? Maakt het bijvoorbeeld een verschil of een brandweerwagen rood is of groen met gele stippen? Maakt het uit of een toets wordt verbeterd met een paarse balpen ipv een rode? Of een rode kaart wordt vervangen door een zwart/wit-gestreepte kaart?
  • Hoe weet je dat mijn groen ook jouw groen is?
  • Bestaat er iets dat geen kleur heeft? Een waterdruppel? Een kameleon?

Hoe het idee ontstond

Dit idee testte ik uit toen ik een week lang te gast was op basisschool Altena om met alle leerlingen te filosoferen tijdens de jaarlijkse projectweek. Samen met de geniale meester Chris brainstormde ik over het thema van 2023: KLEUREN. En daar kwam een geweldig leuke workshop uit, waar deze activiteit een onderdeeltje van was. Want over kleur kan je blijven filosoferen!

We werden geïnspireerd door deze boeken, die we ook voorlazen:

  • De krijtjes staken (Oliver Jeffers en Drew Daywalt)
  • De zoete smaak van kersenrood (Agnès de Lestrade en Valeria Docampo)

Over dat laatste boek, bleven de kinderen trouwens maar praten en denken. Want het verhaal is gebaseerd op een denkexperiment: Wat als de wereld al zijn kleur verliest? Smaken grijze frietjes anders dan gele? Een bespreking van het boek vind je hier.

Heel fijn om te zien dat ook kinderen van 11 en 12 jaar geboeid waren door beide prentenboeken én de workshop.

Wil je het nog zomerser maken? Lees dan meteen ook het boek De groeten van de krijtjes waar Teun een stapeltje postkaarten ontvangt. Ze zijn gestuurd vanuit de hele wereld door ongelukkige krijtjes, die Teun de laatste jaren is kwijtgeraakt of vergeten. Hilarisch en instant vakantiegevoel!

Genoten van deze tips? Volg Denkkaravaan op Facebook of Instagram voor meer aanstekelijk denk- en verwonderplezier.

Dit vind je misschien ook leuk

10+
Geloven in je eigen gedachten. Denkkaravaan leest: Mannus en de onzichtbare kracht (Elflingboek 1)
10+6+
Een zusje kwijt. Denkkaravaan leest: Donsdag
6+
Mosselen aan een touwtje. Denkkaravaan leest: De zee hield het lang geheim