Is eerlijk hetzelfde als gelijk?

“Maar dat is niet eerlijk!” ? Hoor je dat wel eens thuis of in de klas? Heb je problemen om aan je jongste kind uit te leggen waarom je oudste zoon langer mag opblijven ’s avonds? Of waarom oma net dat groter stukje taart krijgt toebedeeld? Gooi het eens over een filosofische boeg! *

Start met deze intro: Wanneer een taart in stukken wordt verdeeld, kunnen de stukken nooit even groot zijn. Vraag aan je kind of hij/zij een manier weet om de verdeling toch eerlijk te laten verlopen. Moeilijk? Dat is normaal en perfect om hierover verder na te denken.

Vergeet daarbij als ouder even je ‘volwassen’ rol en neem een open, onderzoekende houding aan. Ga met je kind een gesprek aan. Onderstaande vragen kunnen je helpen wat filosofischer te denken:

-Is alles eerlijk verdeeld als iedereen precies evenveel heeft? Of wanneer iedereen precies hetzelfde doet?

-Heeft iedereen evenveel (of hetzelfde) nodig?

-Is eerlijk hetzelfde als gelijk?

-Kan iets eerlijk zijn voor jou en oneerlijk voor iemand anders?

-Wanneer is iets eerlijk? Kan chocolade eerlijk zijn?

Heb je nog tijd over dan kan je bijvoorbeeld een tekening maken over een wereld waar alles eerlijk is. Of net niet. Hoe zouden de mensen kijken? Zouden ze speciale dingen doen? Wie woont waar en wie heeft wat? Laat je fantasie de vrije loop!

Blijven jullie wat verward achter of werden er net enkele gedachten heel helder uitgesproken? Alles kan. Of het de discussie oplost, dat kan niemand voorspellen en hangt van veel factoren af. Maar wees er zeker van dat je je kind een groot cadeau hebt gedaan. Hij /zij heeft nu immers mogen voelen dat er verschillende denkpistes zijn, dat het niet zo gemakkelijk is om te weten te komen hoe je zelf over iets denkt, maar dat het wel een spannende zoektocht kan zijn. Je leerde je kind tegelijkertijd anders kijken naar zichzelf en de werkelijkheid. Je voedde weer even de verwondering.

 (*Dit is een opdracht uit een zelfontworpen kaartspel. Om ouders en kinderen te helpen ook thuis filosofische gesprekjes te voeren, maakte ik 22 kaarten die elk vertrekken vanuit een alledaagse situatie. Eerst krijg je een korte intro (praten), nadien doordenkvragen (denken) en tot slot een creatieve verwerkingsopdracht (doen). Je kan de kaarten ook gebruiken om een filosofisch spel mee te spelen dat je leert goede vragen te bedenken, verbindingen te maken en hypothetisch te denken. Het spel is in volle ontwikkeling en ik hoop het op een dag wijd te kunnen verspreiden.

Misschien heb je er als leerkracht ook iets aan om kinderen in je klas mee aan de slag te laten gaan? Heb je tips, feedback, interesse, … ? Laat het me weten via info@denkkaravaan.be)