Doorbreek eentonigheid. Vijf tips voor meer verwondering én een webinar.

 

Blog_Vier verwondering

Is de vakantieperiode voor jou ook een periode van onthaasting en nieuwe ervaringen opdoen? Veel mensen vinden op reis gaan heerlijk, omdat ze dan uit die eentonigheid stappen van het dagelijks leven. Plots ontdek je bloemen, een nieuwe koffiesmaak, heb je tijd voor een spelletje en eisen zorgen opeens veel minder aandacht op.

Logisch, je hoofd staat veel meer open voor verwondering doordat je vertraagt en soms letterlijk in een andere omgeving bent. Verwondering heeft te maken met hetzelfde anders zien (Cornelis Verhoeven). Doordat het de eentonigheid doorbreekt, wordt je leven spannender en magischer. Net zoals een kind dat na honderd keer dezelfde tekenfilm nog altijd kijkt alsof het de eerste keer is.

Verwondering kan je trainen. Doe je het regelmatig, dan heb je permanent toegang tot een mindset die vrolijkheid en lichtheid in je leven brengt.

Hieronder 5 tips voor een dagelijkse portie verwondering:

1.Observeer met je zintuigen

Waarnemen eist traagheid. Reserveer dagelijks enkele minuten om te observeren: de melk in je koffie die contouren schept, de lucht die van kleur verandert, die verschillende kleuren in één boomblad, de geur van je doucheshampoo, de textuur van het dekentje dat je over je heen trekt op een koele avond,… Wat voel, ruik, zie of hoor je?

2. Herhaal de mantra: het kan ook anders

Vaak ervaren we sleur in ons leven doordat we niet meer voorbij het vanzelfsprekende kunnen kijken of denken. We lijken vast te zitten en niets verandert. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Altijd ontbijten aan de tafel in de keuken? Het kan ook anders (leg een picknicklaken en hou een picknick). ’s Avonds voor de tv? Het kan ook anders (koop (ansicht)kaarten, schrijf er een korte boodschap op en maak een avondwandeling naar het postkantoor). Een saaie wekelijkse vergadering? Het kan ook anders (maak een visueel verslag op een Padlet, open de vergadering met een spel, kies een verrassende locatie). Doe je dagelijkse routine eens op een andere manier en kijk wat er gebeurt.

"Filosofie is ruimte scheppen om hetzelfde anders te zien." (Daan Roovers)

3. Ontdek het ongewone in het gewone

Soms is verwondering gewoon een kwestie van voorbij het vanzelfsprekende te zien. Daar zijn kunstenaars meesters in. Picasso zag een stierenkop in een fietszadel. De Japanner Tatsuya Tanaka maakt miniatuur-diorama’s met paperclips en broccoli. Er is niets mee om voortaan wat meer te spelen met broccoli, maar de volgende oefening leert je zeker zo goed los denken.

Schrijf enkele gebruiksvoorwerpen op een papiertje en doe de papiertjes in een glazen bokaal (potlood, sleutel, paperclip, waterglas, schoenen, tandenborstel). Trek elke dag één papiertje en verzin in 3 minuten tijd zoveel mogelijk alternatieve manieren waarop je het voorwerp kan gebruiken. Stop niet voor de tijd om is. Wat uitdaging kan geen kwaad. Competitiebeest? Doe een wedstrijdje onder je huisgenoten: wie verzint het meest/het beste/het gekste?

4. Maak er een spel van

“In alle vormen van sport, spel en vrij spelen vinden we het leuk om vrijwillig obstakels te overwinnen. Uitdagingen maken het spel interessant.” (Barbara Tammes in Playmode)

Toen ik bovenstaand citaat voor het eerst las, vroeg ik me af waarom we de hindernissen in ons ‘echte’ leven dan zo irritant vinden. Boodschappen doen, deadlines respecteren, onredelijke tieners tot rede brengen,… Het helpt dus als je er een spel van maakt. Zo deed ook de Amerikaanse Myrtle Young die een baan had aan de lopende band waarbij ze afwijkende aardappelchips moest detecteren en verwijderen. Saai? Niet voor Myrtle, die er een spel van maakte om dieren, beroemdheden en fruit te zien in de afgekeurde chips. Toen ze op 90-jarige leeftijd overleed, liet ze een collectie van meer dan 200 chips na. Dus: maak een spel van je dagelijkse sleur. Doe alsof het weerbericht een geheime boodschap bevat. Leg enkel producten die beginnen met een a en een d in je winkelmandje. Leef je in je favoriete personage in, verkleed je en maak zo het huis schoon.

5. Vier je vragen

Kleine kinderen stellen voortdurend vragen, maar zetten jou ook aan om vragen te stellen. Het geheim is om niet te denken aan de antwoorden, maar je te verbazen over de schoonheid van de vraag zelf. Waar komt die vraag vandaan? Waarom wil ik dat nu precies weten? Ligt er misschien nog een andere vraag verborgen achter die éne vraag?

Koop een schriftje of maak er eentje dat helemaal bij je past en noteer per dag minstens 3 vragen. Wees je bewust van wat jij je die dag hebt afgevraagd. In het begin komt dit misschien wat geforceerd over, maar na een weekje of twee ben je er helemaal aan gewend en komen de vragen steeds spontaner. Vier je vragen en kies er de mooiste uit. Schrijf de vraag op een post-it of postkaart en hang ze ergens op. Wees trots dat jij zulke goede vragen kan stellen en trek je even niets aan van de antwoorden.

Goede (of andere) gewoontes aanleren vraagt tijd. Wees lief voor jezelf en begin klein. En hou vooral vol! Je zal merken dat je er hoe langer hoe meer plezier in begint te krijgen.

 

Wil je samen met anderen je mindset oefenen? Ik organiseer een INTERACTIEF WEBINAR rond verwondering met leuke oefeningen en achtergrondinformatie.

Alle informatie over het WEBINAR MINDSET OP VERWONDERING vind je hier.