Kom eens langs!

De Denkkaravaan heeft geen eigen stek, maar voelt zich thuis waar nieuwe ideeën en mogelijkheden zichtbaar worden, waar mensen open armen en een open geest hebben en ruimte wordt gemaakt voor het echte leven.

’t Werkhuys is zo’n plek. Daarom organiseren we er in het najaar van 2018 elke maand een workshop filosoferen voor kinderen.

22/09/2018: Stop je ooit met leren?

20/10/2018: Ik zie ik zie wat jij niet ziet?

24/11/2018: Waar ben je als je dood bent?

15/12/2018: Wie ben ik?

Benieuwd? Kom eens voorproeven tijdens de infomarkt!

 

 

Zomerfilo #2 Uitkijken

In augustus trakteren we je regelmatig op een beeld, gedicht of boek dat aanzet tot denken, lachen en praten met elkaar. Speelse en verbazingwekkende momenten om met je gezin te delen. Want filosofie is overal en proberen kan geen kwaad.

Vandaag: uitkijken

Een bergwandeling. Je passeert een rivier, wat koeien, geniet van het uitzicht en bewondert lieflijke berghutten. Maar soms mis je iets bij het kijken, of kijk je toch net niet goed genoeg. Het duurde namelijk even voor ik doorhad dat dit raam helemaal geen raam was. Of toch?

Wie de foto even op zich in laat werken, komt vermoedelijk op wat interessante vragen om tijdens een gesprek te onderzoeken. Ik deel hier graag de mijne:

Waarom bestaan er ramen waar je niet doorheen kan kijken?

Kan iets mooi en overbodig zijn tegelijkertijd?

Zijn er uitvindingen die niet nuttig zijn? Welke en waarom zijn ze niet nuttig?

Welke uitvinding zou jij on-uitvinden en waarom? Wat zou er dan anders zijn?

Wanneer is iets uitzichtloos?

Is uitkijken naar iets hetzelfde als verlangen naar iets?

Is wat ik zie de werkelijkheid?

 

Heb jij opmerkzame ogen? Kijk eens om je heen en kies een beeld/voorwerp dat je aan het lachen maakt, dat je treft of dat je verrast. Sta er even bij stil en denk na over waarom je nu net dit beeld of voorwerp koos. Bedenk er een boeiende vraag bij.

Veel plezier!

Zomerfilo #1 Vraag aan de zebra

In augustus trakteren we je regelmatig op een beeld, gedicht of boek dat aanzet tot denken, lachen en praten met elkaar. Speelse en verbazingwekkende momenten om met je gezin te delen. Want filosofie is overal en proberen kan geen kwaad.

Vandaag: Het één of het ander?

Een simpele vraag in dit gedicht van Shel Silverstein leidt tot een lawine aan andere vragen. Heerlijk, want eens je erover begint na te denken, kom je snel in de problemen.

Ben jij: 

Ο een rekenknobbel die 8 talen spreekt OF

Ο een talenknobbel die een krak is in rekenen

Ο een sloddervos met nette manieren OF

Ο een net(te) jongen/meisje dat wat laat rondslingeren

Ο een helper die goed wilt doen OF

Ο een goede jongen/meisje dat helpt

Ο gelukkig en af en toe triest OF

Ο triest en af en toe gelukkig

Ο een dierenvriend die graag leest OF

Ο een boekenwurm die houdt van dieren

Kan je beide zijn op hetzelfde moment? Waarom wel of waarom niet?

Kan je een voorbeeld geven?

Hoe voelt dat?

Extra: hoe zou jij kunnen te weten komen of een zebra wit is met zwarte strepen of zwart is met witte strepen?

Veel plezier!

 

 

 

Filosofeerkamp: om te denken heb je enkel je hoofd nodig

wat heb jij nodig om goed te kunnen denken? ontdek het op ons zomerkamp

Denk jij ook zoveel na? Zit je hoofd vol vragen? Tijdens het zomerkamp krijgt je hoofd vol vragen gezelschap. Van allemaal andere hoofden vol vragen en ideeën. Dat wordt gezellig! Want zo komen we te weten wat we allemaal nodig hebben om goed te kunnen denken over al die interessante vragen die rondslingeren in de wereld.

Elke dag onderzoeken we op een speelse manier een boeiende vraag die we vanuit verschillende standpunten bekijken, die we proberen te ontrafelen, die ons kritisch en creatief leert denken. Misschien stap jij nadien met andere voeten de wereld in. Onze handen gaan we gebruiken om onze ideeën en woorden in beelden te vertalen. Zo maken we een leuke filosofieposter die je op het einde een mooi plekje kan geven in je kamer.

Een zomerkamp is dus denken, spelen, praten en creatief bezig zijn rond een filosofisch thema. Met je hoofd, maar ook met je handen, voeten en ogen. En met een kleine groep andere nieuwsgierige kinderen.

Ook iets voor jou? Schrijf dan snel in, het kamp in Wijnegem is ondertussen volzet, maar er zijn nog plaatsen voor Borgerhout. Hier vind je alle info.

Meer van dat? Kijk dan eens naar ons aanbod voor kinderen.

 

 

 

Waarom mogen jongens geen jurkjes dragen?

Internationale Vrouwendag. Laten we dus maar eens nadenken over wat het is om een meisje te zijn (of een jongen natuurlijk!) *

Joris Jan Bas

Joris Jan Bas uit Koog aan de Zaan
trok op een ochtend een jurkje aan.

Toen ging hij naar school met een strik in zijn haar
en alle kinderen pestten hem daar.

´Kan me niet schelen,´ riep Joris Jan hard,
´Ik ben tenminste een beetje apart.

Niet zo gewoon als de rest van de klas.´
Nou zeg, die durfde, die Joris Jan Bas!

De volgende ochtend in Koog aan de Zaan
had iedere jongen een jurkje aan,

behalve een jongen met haar groen als gras.
Je mag drie keer raden wie of dát nou was.

Ted van Lieshout

Om op te warmen, lees je samen met je kind het gedicht Joris Jan Bas van Ted van Lieshout. Ga dan met je kind een gesprek aan. Vergeet daarbij als ouder even je ‘volwassen’ rol en neem een open, onderzoekende houding aan. Waarom pesten de kinderen Joris Jan Bas? Hoe zou jij reageren als morgen bij jou op school alle jongens een rokje aanhadden?

Wil je het wat filosofischer maken, dan kunnen onderstaande vragen je vast helpen:

 

  • Kan een jongen een meisje zijn? Of een meisje een jongen?
  • Waarom mogen meisjes wel broeken dragen, maar jongens geen jurkjes? Is dat altijd zo geweest?
  • Wat mogen jongens wel en meisjes niet?
  • Zijn alle jongens hetzelfde? Zijn alle meisjes hetzelfde?
  • Wanneer maakt het uit dat je een jongen of meisje bent?
  • Wat kan een papa dat een mama niet kan? Wat kan een mama dat een papa niet kan?

Heb je nog tijd over? Dan doe je gewoon nog een creatieve opdracht: stel dat je morgen iemand anders mocht zijn. Wie zou je dan willen zijn en hoe zou je dag eruit zien? Teken of vertel het.

 *Dit is een opdracht uit een zelfontworpen kaartspel. Om ouders en kinderen te helpen ook thuis filosofische gesprekjes te voeren, maakte ik 22 kaarten die elk vertrekken vanuit een alledaagse situatie. Eerst krijg je een korte intro (praten), nadien doordenkvragen (denken) en tot slot een creatieve verwerkingsopdracht (doen). Je kan de kaarten ook gebruiken om een filosofisch spel mee te spelen dat je leert goede vragen te bedenken, verbindingen te maken en hypothetisch te denken. Het spel is in volle ontwikkeling en ik hoop het op een dag wijd te kunnen verspreiden. Misschien heb je er als leerkracht ook iets aan in je klas om kinderen in kleine groepjes mee aan de slag te laten gaan? Heb je tips, feedback, interesse,… ? Laat het me weten via info@denkkaravaan.be.

Inspiratiedag Filosoferen met kinderen en jongeren (CNO)

TIP! Voor wie ondergedompeld wil worden in de wereld van filosoferen met kinderen en jongeren (FMKJ), organiseert het CNO een inspiratiedag.

Ik volgde vorig jaar de beroepsopleiding bij de 2 topdocenten die deze dag begeleiden en zou het zo opnieuw doen! Vermoedelijk zal er veel gelachen worden, en geleerd, en gedaan. Want filosoferen leer je natuurlijk gewoon door het te doen. Wil je burgerschapsvorming concreet maken en wil je ontdekken hoe je het samen nadenken kan prikkelen en stimuleren? Wil je je verwondering en open blik opnieuw inschakelen? Dan schrijf je gewoon in. Simpel. Warme oproep dus aan leerkrachten en iedereen die met kinderen en jongeren werkt!

Op vrijdag 9 maart 2018 van 9u30-16u30 (Antwerpen). Meer informatie vind je hier.

 

18 250 vragen

Vandaag botste ik als bij toeval op het verhaal van Aaron Finbloom, een Amerikaans filosoof, kunstenaar en muzikant. Hij startte op 19 juni 2016 met een eigen experiment: gedurende een heel jaar, zou hij elke dag 50 vragen opschrijven. Hij had maar 3 regels: 1) formuleer 50 vragen gedurende één moment per dag 2) vermeld nooit de naam van iemand die je kent 3) herhaal geen vragen op eenzelfde dag.

Exact een jaar later las hij deze vragen luidop voor tijdens een performance in Montreal.

18 250 vragen! Wat zou dat doen met de kijk van een mens op de wereld? Met je brein, je blik, je wezen?

Ook de Denkkaravaan gaat in 2018 voor meer (filosofische) vragen en gesprekken! Op school, in de bib, op evenementen. Overal waar kinderen met elkaar willen denken en van gedachten wisselen. Meer informatie binnenkort op de website! Of volg ons op Facebook.

P.S.: Aaron Finbloom is ook mede-oprichter van The School of Making Thinking. Die onderzoekt hoe kunst ons denken kan verdiepen en vragen stellen kan stimuleren. Interessant parcours dat denken en kunst (opnieuw) samen brengt.  theschoolofmakingthinking.com

 

Filosoferen tijdens Kinderkunstendag!

Kom proeven van GRATIS filosofeersessies in Lint!

We gaan gedurende 25 minuten op onderzoek uit en kijken met nieuwe ogen naar alledaagse dingen in en rond het huis. Heb jij je al eens afgevraagd waarom een kopje en een schoteltje samen horen? Of een mes en vork? Horen bloemen in een vaas? Zo ontdekken we dat alles met elkaar verbonden is of net niet…

Zet je nieuwsgierigheidsbril op en kom dapper meedenken!
Voor kinderen vanaf 6 jaar.

Je kan kiezen welke sessie je meedoet (25 min):
13u00
13u35
14u30
15u00
16u00
16u35
17u30 (indien voldoende interesse)

 

Het volledige programma vind je hier.