Ouder-kind-workshop

Laat je gedachten kriebelen, kruipen, springen, tintelen, toveren en groeien tijdens deze speelse workshop rond het thema TIJD. Kan een slak te laat komen? Is er tijd tekort of net teveel? Kan je de tijd stoppen? Vraag maar raak, we zoeken samen naar antwoorden.

Op het einde van de workshop is onze verwondering weer helemaal aangewakkerd.
Voor ouders en hun nieuwsgierige kinderen (7+) die tijd willen maken om stil te staan, te luisteren, te spelen, te verwonderen.

Geen ervaring nodig.

zaterdag 23/02/2019 – ’t Gasthuis Wijnegem

Workshop 1: 13u30 – 14u15
Workshop 2: 14u30-15u15

Deze workshop maakt deel uit van het Vertelfestival.

Tickets en info

Als iets bestaat, leeft het dan?

De SCHIETschijf-SESSIE over leven en niet leven

Kijk. Wanneer kinderen zelf onderscheid beginnen maken tussen begrippen, wanneer ze zelf doorhebben welke concepten er spelen, wanneer ze dus met andere woorden, zelf beginnen denken, dan wordt filosoferen echt iets van hen.

Wanneer je filosofeert, vertrek je niet vanuit een theorie. Dan had ik hen tijdens deze sessie wel verteld over theorieën van grote denkers over wat leven is. Maar ik deed iets anders: in een schietschijf mochten ze woorden plaatsen in de juiste cirkel (een appel, je haar, de wind, een zaadje, een stuk vis,…): dingen die leven, dingen die niet leven en een grijze zone met een vraagteken. Deze oefening is een klassieker uit de filosofeer-praktijk: door de laagdrempeligheid is iedereen meteen mee, maar er moet wel gedacht worden. Leeft een stuk vis, een zaadje, een appel, een steen?

In het gesprek dat volgde, bleken de ideeën soms ver uit elkaar te liggen. Eén kind opperde dat alles leeft omdat alles IS. Een ander vond dat enkel dingen met een hart konden leven.  Een jongen merkte op dat dingen die leven wel moeten kunnen bewegen. Toen zei iemand anders dat er misschien verschillende soorten leven bestaan: leven en bestaan. We hadden te weinig tijd over om dit spanningsveld uit te diepen, maar knap toch dat ze daar zelf opkomen? Want wat is het verschil tussen leven en bestaan? En kan leven enkel voortkomen uit ander leven?

Hier een klein stukje gesprek uit onze sessie:

Leeft een zaadje?

“Ja, omdat een zaadje het begin is van een appel. En als we zeggen dat de appel leeft, dan leeft ook het zaadje.”

“Neen, een zaadje kan toch niet bewegen en heeft geen hart. Dus leeft het niet.”

“Een appel groeit aan een boom en die boom leeft. Dus het zaadje leeft.”

“Maar wat doe je dan met balpennen? Die worden gemaakt door mensen die leven. Maar de balpennen leven toch niet?”

“Maar ze BESTAAN wel. Misschien zijn er wel 2 soorten van leven: leven en bestaan. En een zaadje is er wel, dus leeft het.”

“Maar je kan toch echt niet zeggen van de Eiffeltoren dat die leeft. Die beweegt helemaal niet.”

“Maar hij bestaat wel.”

Vrienden mogen niet gemeen zijn. Of misschien heel soms wel.

Kan je vrienden zijn met een gemene cycloop?

Een slechtziende cycloop (1 oog weet u wel) belandt in een dorp met uiterst vriendelijke bewoners. Zij willen het gestrande monster helpen en maken, met gebundelde krachten, een bril. Eens de cycloop weer kan zien, verwoest hij het dorp en zet hij al lachend zijn tocht verder. Dat gebeurt in het boek De Cycloop van Daan Remmerts de Vries.

Zou jij vrienden kunnen zijn met de cycloop? Dat was onze startvraag vandaag.

Mijn filosoofjes in Wijnegem vonden van niet omdat hij geen manieren had en jou niets teruggeeft. Maar als de cycloop beseft wat hij fout heeft gedaan en jou toch leuk zou vinden, dan natuurlijk wel. Dat ‘leuk vinden’ kwam wel heel vaak terug toen we nadachten over vriendschap. Het leek alsof iedereen instemde en precies wist wat er met dit begrip werd bedoeld. Tot het einde van de sessie, toen een kind vroeg ‘Wat is leuk?’. Tja, van zo’n vraag worden ze dan toch weer stil. Gelukkig filosoferen we volgende donderdag opnieuw!

 

 

 

 

 

Trots op de kinderen vandaag en op de vragen die ze helemaal zelf bedachten bij het thema:

  • Heb je vrienden nodig?
  • Wat is een vriend?
  • Kan je vrienden worden met je aartsvijand?
  • Kan je zonder vrienden gelukkig zijn?
  • Hoe word je een vriend?
  • Wanneer ben je vrienden?
  • Waarom moet je met een vriend spelen?
  • Hoe kan je een vriend zijn?
  • Waarom bestaat vriendschap?
  • Wanneer wil je een vriend hebben?

 

In aanloop naar de Werelddag van de Filosofie

VRAGEN, VRAGEN, VRAGEN

Deze week gingen mijn filosoofjes aan de slag met vragen stellen. Daarop zijn veel variaties mogelijk, maar ik liet hen kennismaken met Oscar Brennifier.

Elk groepje koos een vraag: Wanneer is iemand je vriend? en Hoe kan je gelukkig worden? Die vraag werd bovenaan een flap geschreven.

Daarop formuleerde het groepje 4 antwoorden (bv. Als je iemand al lang kent. Als je er vaak leuke dingen mee doet. Door steun en veel mensen. Als je naar het pretpark gaat.) De antwoorden komen terecht in 4 cirkels onder de vraag.

Voor elk antwoord werden weer kritische vragen bedacht onder het motto “ja, maar”. Die vragen waren soms filosofisch en soms ook niet, maar de bereidheid en betrokkenheid waren wel heel groot. Tegen het einde was het enthousiasme zo gestegen, dat ze van geen ophouden meer wisten.

Een paar vragen die zij bedachten over vriendschap:
– Wat is iemand kennen?
– Als je niet veel dingen samendoet, is iemand dan niet je vriend?
– Waarom speel je met elkaar?

Een paar vragen rond geluk:
– Kan je gelukkig zijn als je alleen bent?
– Waarom heb je mensen nodig om te troosten?
– Waarom bestaan er verschillende emoties?
– Worden grote mensen ook gelukkig in een pretpark?

Goed gedaan filosoofjes! Jullie zijn helemaal klaar voor de Werelddag van de Filosofie op 15 november!

Voor wie nog inspiratie zoekt voor een filosofisch momentje in de klas of thuis, zijn de boekjes van Oscar Brennifier een aanrader: Waarom leef ik? Wie ben ik? Wat is goed, wat is kwaad? Samenleven, hoe doe je dat? Wat voel ik?

Hoe stropers tegenhouden kan leiden tot wanorde

… EN WAT VERKIEZINGEN MET WEERBARSTIGE OUDERS TE MAKEN HEBBEN

Gisteren gingen we tijdens het wekelijks filosoferen creatief denken en zochten we naar oplossingen voor een probleem: de witte neushoorn is namelijk met uitsterven bedreigd.

Tijdens de brainstorm richtten de kinderen al snel hun pijlen op de stropers. Het werd al snel duidelijk dat we  daar van af moesten! Hoe de kinderen dat zouden aanpakken? De boodschap overal verspreiden: op alle tv-zenders en journaals, op radio, internet, op zeppelins, aan elk vliegtuig een spandoek, op elke muur graffiti (alleen waar het mocht), op ramen van alle auto’s en bussen een sticker en door een betoging in Afrika, inclusief spandoeken en houten borden.

We probeerden creatief te denken, dus de kritische noot hielden we bewust achterwege. Maar na een halfuurtje ideeën spuien, kwam een jongen met deze opmerking “Maar als we dat allemaal zouden doen met die boodschappen en spandoeken, dan zou de wereld wel heel slordig worden!” En daar hadden we een nieuw probleem.  De problemen stapelden zich al snel op, want dat slordige, “dat is net zoals de verkiezingsborden nu”. Eén meisje probeerde al wekenlang haar ouders ervan te overtuigen om voor partij X te stemmen. Maar “mijn ouders willen niet luisteren”. Daar hebben we pas echt een probleem. Toch?

Ik maakte voor deze sessie dankbaar gebruik van de werkvorm/het denkinstrument ‘Onhaalbaar haalbaar’ uit de Methode Creatief Denken van Djapo vzw. https://djapo.be/educatief-materiaal/

 

Ouder-kind-workshop rond mentale fitheid

Zou je wel eens in het hoofd van je kind willen kruipen? Snak je naar een rustig moment waarop je samen met je kind kan reflecteren, praten en luisteren? Welkom op 6 oktober op de eerste ouder-kind-workshop!

Op vraag van de Gezondheidsraad Wijnegem creëerde ik een filosofische workshop waar jong en oud kan stilstaan rond mentale fitheid. Wat zit er in jouw hoofd? Zijn gedachten van jou alleen? Bestaat wat in je hoofd zit ook echt? Zitten er in de hoofden van volwassenen meer gedachten dan in dat van kinderen?
Kan je hoofd vol geraken?

Het zijn vragen die aanleiding kunnen geven tot goede gesprekken en die gesprekken doen dan weer goed omdat ze mensen verbinden met elkaar. Of omdat je tot een interessant inzicht komt. Of omdat je iemand anders (of jezelf) opeens veel beter begrijpt. Aan de hand van leuke en creatieve opdrachtjes, korte gesprekjes en filosofische vragen, maken we plaats voor (nieuwe) gedachten en inzichten.

Probeer eens iets nieuws en kom meedoen! Het is gratis en je hoeft er geen ervaring mee te hebben. Een heerlijk uurtje tijd maken om stil te vallen en te rustig na te denken samen met je kind.

PRAKTISCH
  • zaterdag 6 oktober 2018 van 14 tot 15 uur
  • voor (groot)ouders, peters en meters met kinderen van 8-12 jaar
  • ’t Gasthuis Wijnegem – Turnhoutsebaan 199 – zaal De Wilg

Nog vragen? katrin_laureyssens@hotmail.com

Kijk voor alle andere activiteiten van deze 10-daagse op https://www.wijnegem.be/leven—welzijn/gezondheid/fit-in-uw-hoofdof op www.fitinjehoofd.be

Kom eens langs!

De Denkkaravaan heeft geen eigen stek, maar voelt zich thuis waar nieuwe ideeën en mogelijkheden zichtbaar worden, waar mensen open armen en een open geest hebben en ruimte wordt gemaakt voor het echte leven.

’t Werkhuys is zo’n plek. Daarom organiseren we er in het najaar van 2018 elke maand een workshop filosoferen voor kinderen.

22/09/2018: Stop je ooit met leren?

20/10/2018: Ik zie ik zie wat jij niet ziet?

24/11/2018: Waar ben je als je dood bent?

15/12/2018: Wie ben ik?

Benieuwd? Kom eens voorproeven tijdens de infomarkt!

 

 

Zomerfilo #2 Uitkijken

In augustus trakteren we je regelmatig op een beeld, gedicht of boek dat aanzet tot denken, lachen en praten met elkaar. Speelse en verbazingwekkende momenten om met je gezin te delen. Want filosofie is overal en proberen kan geen kwaad.

Vandaag: uitkijken

Een bergwandeling. Je passeert een rivier, wat koeien, geniet van het uitzicht en bewondert lieflijke berghutten. Maar soms mis je iets bij het kijken, of kijk je toch net niet goed genoeg. Het duurde namelijk even voor ik doorhad dat dit raam helemaal geen raam was. Of toch?

Wie de foto even op zich in laat werken, komt vermoedelijk op wat interessante vragen om tijdens een gesprek te onderzoeken. Ik deel hier graag de mijne:

Waarom bestaan er ramen waar je niet doorheen kan kijken?

Kan iets mooi en overbodig zijn tegelijkertijd?

Zijn er uitvindingen die niet nuttig zijn? Welke en waarom zijn ze niet nuttig?

Welke uitvinding zou jij on-uitvinden en waarom? Wat zou er dan anders zijn?

Wanneer is iets uitzichtloos?

Is uitkijken naar iets hetzelfde als verlangen naar iets?

Is wat ik zie de werkelijkheid?

 

Heb jij opmerkzame ogen? Kijk eens om je heen en kies een beeld/voorwerp dat je aan het lachen maakt, dat je treft of dat je verrast. Sta er even bij stil en denk na over waarom je nu net dit beeld of voorwerp koos. Bedenk er een boeiende vraag bij.

Veel plezier!

Zomerfilo #1 Vraag aan de zebra

In augustus trakteren we je regelmatig op een beeld, gedicht of boek dat aanzet tot denken, lachen en praten met elkaar. Speelse en verbazingwekkende momenten om met je gezin te delen. Want filosofie is overal en proberen kan geen kwaad.

Vandaag: Het één of het ander?

Een simpele vraag in dit gedicht van Shel Silverstein leidt tot een lawine aan andere vragen. Heerlijk, want eens je erover begint na te denken, kom je snel in de problemen.

Ben jij: 

Ο een rekenknobbel die 8 talen spreekt OF

Ο een talenknobbel die een krak is in rekenen

Ο een sloddervos met nette manieren OF

Ο een net(te) jongen/meisje dat wat laat rondslingeren

Ο een helper die goed wilt doen OF

Ο een goede jongen/meisje dat helpt

Ο gelukkig en af en toe triest OF

Ο triest en af en toe gelukkig

Ο een dierenvriend die graag leest OF

Ο een boekenwurm die houdt van dieren

Kan je beide zijn op hetzelfde moment? Waarom wel of waarom niet?

Kan je een voorbeeld geven?

Hoe voelt dat?

Extra: hoe zou jij kunnen te weten komen of een zebra wit is met zwarte strepen of zwart is met witte strepen?

Veel plezier!